Korsu »

Korsumedia

Korsulaisuuden ytimessä

Kaikki sai alkunsa 1923, kun kirvesmies Yrjö Keski-Korsu rakensi pihansa perälle verstaan ja alkoi toimia itsenäisenä puuseppänä. Verstaassa valmistui ovia, ikkunoita, huonekaluja ja muita puusepän tuotteita. Maaliskuusta 2011 alkaen kuljetuksiin erikoistunut Korsu Oy siirsi perinteikkään ovituotantonsa tytäryhtiölleen Korsu Ovet Oy:lle.

Korsu tarjoaa korkealaatuisia kuljetuspalveluita eri teollisuuden aloille suomessa.

Yli 100-vuotiaan perheyrityksen taipaleella on nähty monenmoista venymistä ja pioneerimaisia kehityshankkeita. Nykyisin Korsu kuljettaa rae- ja jauhemaiset aineet, kuten hiekkatuotteet, kalkit, sementtituotteet ja viljat. Tämän lisäksi palveluihin lukeutuvat konttikuljetukset sekä massa- ja erikoistavarakuljetukset.

Seuraavassa artikkelissa avaamme korsulaisuuden ydintä. 

Yli 60 rekkaa liikkuu lähes päivittäin Suomen teillä aina Lapista Helsinkiin. Ajoneuvoyhdistelmän taustalla näkyvä toimistorakennus valmistui Korsun omalle tontille Ollikalliontien varteen keväällä 2019.

Oma korjaamo, luotettavuuden tae

Korsun korjaamolla kuuluu erilaisia työn ääniä, hitsausta ja paukutusta. Autoja on rivissä ja jonossa odottamassa huoltotoimenpiteitä.

Korsun omat asentajat tekevät korjaamolla autojen määräaikaishuollot. Asentajat vaihtavat autojen kuluvia osia säännöllisesti, kuten pyörien laakereita ja jarrupaloja. Korjaajien vastuulla on myös kaikki rengastyöt. Autoissa on kuitenkin myös vararenkaat, jotta tien päällä rikon sattuessa kuljettajat voivat itse vaihtaa kumipyörän. 

Oma korjaamo pystyy reagoimaan nopeasti mahdollisiin vikoihin ja pitämään ajoneuvot tien päällä liikenneturvallisuudesta tinkimättä.

Korsun pitkäaikaisin asentaja Antti Muikkula

Vastaan kävelee työn jälkiä nähneissä työhaalareissa Korsun pitkäaikaisin asentaja Antti Muikkula. 

– Vuonna 1998 tulin Korsulle työharjoitteluun ja työskentelyn aloitin talossa 2000 keväällä. Me pidämme autot kunnossa, jotta materiaalit saadaan nopeasti ja ennen kaikkea luotettavasti perille. Pikkupojasta lähtien olen tuusannut näiden vehkeiden kanssa ja hauskaa tämä on edelleen, Antti naurahtaa.

Antilla on asentajana merkittävä meriitti, mitä monikaan ei välttämättä tiedä. 

– Ilmoittauduin ammattikoulujen välisiin taitajakisoihin vuonna 1999. Ensin kisasin Pohjois-Suomen ammattikoulujen muita oppilaita vastaan. Seuraavaksi pääsin kisailemaan valtakunnallisiin taitajakisoihin, mistä tulikin voitto! 

Antti ei vaikuta kovinkaan rehvastelevan saavutuksillaan, mutta muistaa elävästi vielä yli 20 vuoden takaiset taitokisat.

– Valtakunnalliset taitajafinaalit kestivät kaksi päivää, sisältäen 12 eri tehtävää. Paikalla oli kymmeniä tulevaisuuden asentajia. Kisa sisälsi asiakaspalvelusuoritteen, työn vastaanoton, vikadiagnoosin teon, korjauksen kustannuslaskennan ja toki myös itse työn. Olihan se saavutus olla Suomen paras asentajan alku, Antti toteaa.

Kokenut asentaja on parasta aikaa uuden kaasuauton alustan kimpussa! 

– Puramme vanhan auton ja siirrämme tärkeimmät osat uuden auton alustaan, jotta säiliö saadaan nostettua alustan päälle. Uusissa kaasuautoissa on voimassa olevat huoltosopimukset merkkiliikkeiden kanssa. Autot tulevat Korsun oman korjaamon piiriin, kun huoltosopimus päättyy.

– Tämä on mieluista hommaa minulle! Risto käy säännöllisesti tutkailemassa työni jälkiä (Risto Keski-Korsu hallituksen puheenjohtaja). Hän on tarkka mies vieläkin yksityiskohdista. Eihän tämä talo olisi pystyssä, elleivät ihmiset suhtautuisi työhönsä intohimolla, Antti tuumaa ja siirtyy työkalujen kanssa uuden Volvo-merkkisen alustan alle. 

Antti Muikkulan käsissä valmistuu biokaasulla kulkevan rekan alusta. 

Renkaat puhtaaksi pesukoneella

Kuljetusbisnes on pääomavaltaista ja uusia investointeja on tehtävä aika-ajoin. Aina investoinnit eivät tarkoita uusia ajoneuvoyhdistelmiä tai kaasuautoja. 

Korsun toimitusjohtaja Pekka Keski-Korsu esittelee innoissaan uutta renkaiden pesuautomaattia.  Aiemmin korsulaiset pesivät vuosittain yli 600 rengasta käsin painepesurilla. 

– Aloin googlettaa renkaiden pesukoneita ja Puolasta sellaisen löysin, tuumaa perheyrityksen toimitusjohtaja Pekka Keski-Korsu. Vettä säästyy ja renkaat puhdistuvat tehokkaasti uuden pesukoneen myötä. 

Korsun asentaja Lauri Paakkari näyttää mallisuorituksen  pesukoneen käytöstä. 

Bulkki-, kontti-, ja massatavarakuljetukset vähäpäästöisesti

Korsu on edelläkävijöiden joukossa panostanut jonkin verran myös biokaasulla kulkevaan kalustoon. Kaasutankkausasemat ovat lisääntyneet Suomessa lähinnä Gasumin ja ST 1:sen toimesta. Gasum on avannut tänä vuonna uusimman kaasutankkausasemansa Rovaniemellä. Asema on sijainniltaan maailman pohjoisin nesteytettyä kaasua myyvä tankkausasema. Yhtiö on avannut aikaisemmin Lapin alueelle jo kaksi muuta kaasutankkausasemaa, yhden Keminmaalleja toisen Ruotsin Luulajaan.

Korsulla kulkee tällä hetkellä kaksi rekkaa biokaasun voimin tien päällä. Kohta myös kolmas, jonka on tarkoitus siirtyä ajamaan hiekkakuljetuksia Etelä-Suomeen.  

Korsu otti käyttöön Suomen ensimmäisen 75 tonnin biokaasulla kulkevan ajoneuvoyhdistelmän vuonna 2023.

Siirrymme korjaamolta toimiston puolelle ja käytävällä vastaan kävelee yrityksen talouspäällikkö Janne Hyrkäs. Keskustelu jatkuu luonnollisesti vähäpäästöisyyden ja talouden ympärillä.

– Kilpailu on kuljetusalalla kovaa. Katteet ovat suhteellisen pienet. Toiminta on pienten marginaalien bisnestä ja päivittäinen toiminta pitää olla tehokasta. Tehokasta kalustoa oikeisiin työtehtäviin. Ajojärjestelijät ovat tärkeässä roolissa kannattavuuden näkökulmasta, Hyrkäs pohtii.

Korsu investoi kalustoon säännöllisesti

Kalustoinvestoinnit ovat jatkuva prosessi Korsulla. Uusilla investoinneilla pidetään kuluminen kurissa. Jos poistumassa on tietyn merkkinen auto, niin tilalle yleensä ostetaan saman merkkinen, koska vanhan kaluston osia on tällöin nopea muuttaa uuden auton alustaan. 

Kaasuauton hankintahinta on kuitenkin korkeampi. Tänä vuonna valtion tuki oli 14000 euroa uuteen kaasuautoon, mutta vielä ei ole tietoa, että jatkuuko kaasuautojen investointien valtiontuki vuonna 2025, Hyrkäs kertoo.

Oululainen Janne Hyrkäs on toiminut Korsun talouspäällikkönä vuodesta 2016.

Kuljetukset hoituvat myös biodieselillä ympäristöystävällisesti

Eniten Korsun ja asiakkaiden välisissä sopimuksissa käytetään polttoaineena vielä normaalia dieseliä. 

-Sopimuksia on erilaisia. Vuosisopimukset on sidottu kustannusindeksiin. Konttipuolella käytämme sopimuksissa polttoainelisää ja tarkastelemme hintojen liikettä kuukausittain. Liiketoiminnassamme on kuitenkin hankala siirtää kulujen nousua suoraan asiakashintoihin. 

-Biodiesel on ympäristöystävällinen vaihtoehto kuljetusten polttoaineena ja tarjoammekin kyseistä vaihtoehtoa kuljetustarjouksissa.

-Asiakkaat ovat toistaiseksi päätyneet tilaamaan pääasiassa normaalia dieseliä, johtuen biodieselin 

korkeammasta hinnasta. Minusta hinnan ero ei ole niin merkittävä, kun huomioi, että kuinka paljon Biodiesel pienentää kuljetuksen kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna fossiiliseen dieseliin.

-Polttomoottoriautoa ei mielletä ympäristöystävälliseksi vaihtoehdoksi riippumatta siitä, mitä polttoainetta siinä käytetään. Polttomoottori itsessään ei ole ympäristöriski, vaan riski on autossa käytettävä polttoaineen laatu, Hyrkäs korostaa.

Lopuksi keskustelu ajautuu vielä raahelaisen kuljetusyrityksen tunnettuuteen. Korsu ajaa päivittäin koko Suomessa ja logo näkyy isolla autojen säiliöissä.

– Autot ja toimintamme tunnetaan paremmin täällä pohjoisessa.  Uusien kuljettajien rekrytoinneissa olemme huomanneet, ettei nimemme ole vielä niin tuttu Etelässä. Haemme tunnettuutta lisää Etelä-Suomessa, Hyrkäs toteaa.

Oululainen Hyrkäs on ollut perheyrityksen palkkalistoilla vuodesta 2016 ja tuntee jo hyvin talon tavat.

– Täällä päätökset tehdään ripeästi. Tykkään yrityksen toimintatavasta.  Olemme yli 100-vuotias suomalainen perheyritys ja se on myös kilpailuvaltti. Jatkuvuus tuo luotettavuutta, Hyrkäs päättää keskustelun.

Korsun ajoneuvoyhdistelmät kuljettavat materiaaleja ympäri Suomea.

Ajojärjestelijät luovat arvoa

Toimiston puolella ei kuulu mekastus. Se ei siltikään tarkoita, etteikö huoneissa tapahdu asioita! Ajojärjestelijät Piia, Annika ja Jouni ovat parhaillaan työvuorossa. Korsu tekee ajojärjestelyä 24/7. 

– Se on palapelin kokoamista. Yli 60:nnen ajoneuvoyhdistelmän ja niiden lasti pitää saada luotettavasti perille asiakkaalle aikataulussa ja vieläpä kustannustehokkaasti. Väärä siirto tekee helposti kuljetuksen kannattamattomaksi, tuumaa kuljettajan roolista ajojärjestelijäksi siirtynyt Jouni Suorsa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry palkitsi Korsun vuoden kuljetusyritykseksi vuonna 2023.

Korsu Somessa

Lue lisää

Korsulaisuuden ytimessä

Korsu tarjoaa korkealaatuisia kuljetuspalveluita eri teollisuuden aloille suomessa. Yli 100-vuotiaan perheyrityksen taipaleella on nähty monenmoista venymistä ja pioneerimaisia kehityshankkeita. Nykyisin Korsu kuljettaa rae- ja jauhemaiset

Lue lisää »

Korsulaisuuden ytimessä

Korsu tarjoaa korkealaatuisia kuljetuspalveluita eri teollisuuden aloille suomessa. Yli 100-vuotiaan perheyrityksen taipaleella on nähty monenmoista venymistä ja pioneerimaisia kehityshankkeita. Nykyisin Korsu kuljettaa rae- ja jauhemaiset

Lue lisää »